Het was nieuwjaarsdag 2018, en het viel me in dat ik heel 2017 geen enkele update op mijn site heb gebracht....
Ik had even wat vrije tijd over, dus hier in het kort wat 2017 met de cabrio gebracht heeft.

De auto is in wezen klaar, maar er is altijd ruimte voor verbetering. 

De volgende dingen zijn aangepakt:

Zoals ik al zei, bleef ik problemen houden met lichte lekkage aan de aandrijfassen in de versnellingsbak. Na de zoveelste poging met nieuwe keerringen ben ik gaan kijken naar de aandrijfassen zelf. Nadat ik een set nieuwe as stompen had besteld, was het probleem meteen duidelijk. De oude asstompen waren om een of andere reden ingesleten, waardoor ze speling in het differentieel hadden. Hierdoor wiebelen ze lichtjes, waardoor de keerring niet kan afdichten. Door het vervangen van beide asstompen was het probleem opgelost, en is alles al geruime tijd kurkdroog.

Vervolgens wou ik de distributieriem vervangen. Niet omdat deze al zoveel km's erop had zitten, nee. helaas begon ook de nokkenas keerring wat olie te lekken, en daar was wat van op de riem gekomen. Ik wou geen risico lopen, dus heb ik de riem en beide keerringen vervangen. Het bleek dat ook hier hetzelfde probleem was ontstaan als bij de krukas keerring. Nu zijn ze netjes met het juiste vet gemonteerd, en alles is ook hier nu kurkdroog.

Daarnaast heb ik nog een ECU gevonden met een andere Chip erin, waarin een sportievere ontstekingsmapping is geprogrammeerd, en tevens een hogere turbodruk mogelijk is.
De standaard ECU:

En de "gechipte" ECU:

Na lang zoeken heb ik eindelijk (in Griekenland !!) een origineel nieuw hitteschild voor de startmotor gevonden:

Ik wou graag een origineel RS stuur in de cabrio hebben. In goede staat beginnen deze al heel zeldzaam te worden. Ik had het geluk dat ik in korte tijd zowel de 3 als de 4 spaaks in nieuwstaat kon aankopen.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de 3 spaaks te monteren, aangezien deze als officiŽle accessoire destijds voor de MK3 te bestellen was. De 4 spaaks kwam pas ten tijde van de MK4 uit.

 

Ik vond het uiteindelijk ook tijd worden om e.e.a. officieel in de papieren te hebben staan, dus heb ik en afspraak gemaakt bij de RDW om de cabrio officieel te laten omkeuren tot RS Turbo. Hierdoor zal ik nooit meer tegen problemen kunnen aanlopen bij keurigen, politiecontroles, enz. De keurmeester was zo diep onder de indruk van hoe netjes en nieuw alles was, waardoor hij iedereen van kantoor en werkplaats erbij heeft geroepen om de auto te bekijken. De keuring was binnen 45min. gedaan, maar ik ben zeker 2 uur nog daar geweest om met de enthousiaste RDW medewerkers te praten. Deze keurmeesters waren tenminste nog gepassioneerd over auto's en ik hoorde ook over diverse projecten die ze zelf aan het bouwen waren.

Voordat het meeting seizoen echt zou starten, wou ik dat de lak een goede polijstbeurt zou krijgen. Gedurende de montage, en de eerste paar keer poetsen zijn er toch hele fijne krasjes en dergelijke in de lak gekomen. Omdat ik dit nu echt perfect wou hebben, is de cabrio naar Elite Car Detailing gegaan voor een complete multistage polijsbeurt, en een Glascoating die de lak de komende jaren zal beschermen. Daarnaast is alle kunststof beschermd met een permanent trim restorer en zijn de ramen en velgen gecoat met een water en vuil afstotende coating.

Ik was nu ook wel heel erg benieuwd hoeveel vermogen de cabrio nu zou hebben. Ik heb de turbodruk nog steeds op origineel staan, (0,7Bar) en ik weeet dat RS Turbo's snel tientallen PK's erbij krijgen zodra de druk wordt opgehoogd. Eerst maar eens kijken wat hij met de originele druk doet. Dus op een vrijdagochtend in mei stond ik op de stoep bij KC Performance.
Hier eerst de originele gegevens zoals de RS Turbo uit de fabriek kwam:
Maximum vermogen: 132 PK (97kW) bij 5750 RPM
Maximum koppel: 180 Nm bij 2750 RPM

 

 

Het vermogen mag er best zijn. Met 0,7Bar turbodruk haal de carbio nu:
Maximum vermogen: 152,3 PK (111,9 kW) bij 5120 RPM  ( +30.3 Pk )
Maximum koppel: 230,2 Nm bij 3420 RPM  ( +50,2Nm )
Bij 1,0 Bar zal het vermogen ruim boven de 185 Pk komen liggen, echter laat ik de druk voor nu nog even origineel.

En toen was het tijd voor naar Meetings te gaan.
Per toeval kwam ik erachter dat in de zomer op elke woensdag avond in Genk (B) een grote meeting wordt gehouden, dus ik vond het tijd om ook maar eens te gaan buurten:

Op 7 mei 2017 werd er in Boxtel op het Classic Park terrein (www.classicpark.nl) het Youngtimer festival gehouden. Hier zou de XRST club met enkele auto's heengaan, dus heb ik mij ook opgegeven om met de cabrio op de clubstand te staan.

Wat ik het leuke vind van dit evenement is dat echt alle soorten en maten van youngtimers daar staan. Zelfs de meest incourante youngtimers zijn er in mooie staat vertegenwoordigd.
Het mooiste deel van de dag was nog het feit dat de jury (terwijl ik me niet had ingeschreven, en dus ook niet op het concours terrein stond) toch besloten had dat mijn auto een prijs verdiende. Ik werd 3e na een Ferrari 355 F1 Berlinetta (1e plaats) en na een Alfa Romeo SZ (2e plaats). Ik vond dat best een aardig resultaat voor mijn escortje!

De volgende grote meeting op het programma was het Classic Ford Event in Krefeld (D) Dit is altijd een hele leuke meeting, waarvan de opbrengst naar een kinderziekenhuis gaat.

De laatste grote meeting die ik op het programma had staan was natuurlijk het European Ford Event in Venray:
Ook dit jaar heb ik meegedaan met het concours, maar er was flink meer concurrentie in de Classics klasse dan vorig jaar. Er waren diverse Escorts MK1 en MK2 en ook een Mustang deed mee. Eens kijken hoever we dit jaar komen met de 'leeftijd handicap' (voor elk jaar dat de auto oud is krijg je een punt extra met een max van 40. Ik heb dus al 7 punten achterstand op de concurrentie, enkel op de leeftijd).

Vroeg in de ochtend komen we aan op het terrein dat nu langzaam begint vol te stromen:
Een paar MK3's op een rijtje

Gepoetst en wel op het concours terrein.

 

 

Toch nog 3e prijs gewonnen achter de Ford Mustang en Escort MK1

Leuk afsluiter berichtje op de Facebook pagina van de XRST club:

Er begint langzaam aan een kleine prijzenkast te ontstaan:

Gedurende 2018 zullen er weer meerdere foto's van meetings gaan volgen....

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

pagina 24