Eind december 2009 heb ik eindelijk de spatborden kunnen vastlassen. Eerst zijn alle voorbereidingen aan de spatborden gemaakt, zoals de binnenkant in de epoxy primer zetten en de lasplekken voor te bereiden met Inox spray. Verder heb ik een spieskuip met water (100 L) in de motorruimte gehangen, zodat er wat gewicht op de veerpoten komt, zodat de naden van de spatborden hetzelfde zijn als de carrosserie iets doorhangt (minimaal, maar ik ben een perfectionist) door het gewicht van de motor. Daarna was het een kwestie van de spatborden op de auto uitlijnen (waarvoor heeeel vaak de motorkap open en dicht moest, zodat de naden perfect aansluiten) en daarna de spatborden vastklemmen met lasklemmen en griptangen.

Je kunt op onderstaande foto zien dat ik de naden die niet gelast gaan worden, maar die wel tegen de carrosserie aan komen te zitten al heb voorzien van carrosserie-kit zodat er geen vocht in deze naden kan komen.

Passen en meten, zodat het spatbord perfect komt te zitten:

Nadat het spatbord perfect op zijn plaats zit, kan het vast gelast worden. Ook hier gebruik ik weer de 'proplas' methode, omdat dit het beste in de buurt komt van de originele puntlassen.

Beide spatborden zitten op hun plaats. Ook de plaats waar de spatborden bij de deuren komen is nu vast gelast, samen met de twee lasrupsen die origineel ook aan de boven en onderkant van de spatborden zitten. Hierdoor blijft het originele uiterlijk van de lasnaden behouden (ik weet het, ik sla door.....hahaha)

Hieronder kun je goed de proplassen zien die ik gemaakt heb om het spatbord vast te zetten. Volgende stap is nu de lasnaden afwerken.

Hieronder zie je de lasnaden van het linker spatbord halverwege het afwerken. Hier zijn de lasnaden al gladgeslepen, daarna kunnen de naden geplamuurd worden.

Dit moet ook aan de rechterkant gebeuren.

Nadat alles is geplamuurd zijn de spatborden klaar. Alleen de naden moeten nog aan de binnenkant behandeld worden. Eerst spuit ik een roestwerende primer in de naden, daarna gebruik ik een kitspuit om carrosseriekit in de naden te krijgen. Vervolgens worden de lapnaden nog met een strijkkit afgewerkt.

Om het werken aan de auto makkelijker te maken heb ik een verrijdbare bok gemaakt met 4 zwenkwielen waarop de auto is gemonteerd. Hierdoor kan ik makkelijk aan de onderzijde van de auto werken, en is hij makkelijk te verplaatsen.

Het was eind april 2010 goed weer, dus mocht de cabrio even naar buiten (voor het eerst sinds jaren). Terwijl de auto buiten stond heb ik alle lapnaden aan de binnenkant van de spatborden nog met een strijkkit afgewerkt.

Op de foto hier onder is de binnenkant van het linker spatbord te zien, waarop zichtbaar is hoe de lapnaden zijn voorzien van strijkkit.

Ook zijn de lapnaden die aan de buitenkant onder de deuren wegvallen voorzien van strijkkit. Origineel zit hier geen kit op, maar dit is een grote roest gevoeligheid van de escort MK3, dus heb ik besloten om deze naden af te kitten, zodat roest bij mijn auto geen kans krijgt. Straks als alles in kleur is gespoten valt deze kitlaag sowieso niet meer op.

Nadat alle naden waren afgekit kon de motorkap weer terug erop gemonteerd worden.

Op de onderstaande foto's kun je zien hoe netjes de naden tussen de spatborden en de motorkap en de rest van de auto nu lopen. Ik durf te beweren dat de naden nu mooier verlopen als toen de auto nieuw uit de fabriek kwam rollen.

Als laatste van deze update heb ik nog wat goodies vanuit Engeland laten overkomen. Ik heb een Airtec volledige aluminium intercooler en radiateur gekocht. Natuurlijk de ProSeries uitvoering, zodat ze met de zwarte kleur uitzien alsof het de originele onderdelen zijn. De intercooler heeft een core die 50% groter is dan de standaard RST S1 intercooler, zodat een lagere inlaat temperatuur mogelijk is. De radiator heeft ook een hoger koelvermogen dan de standaard RST S1 of S2 radiator. De aangepaste S2 radiator die je bovenaan pagina 11 kunt zien heb ik nu niet meer nodig.

De Airtec ProSeries Black S1 Radiator

De Airtec ProSeries Black S1 Intercooler

 

Tot zover deze update. Volgende stap is het reinigen van de onderzijde van de auto. Daarna het passen van de S1 bodykit, en het boren van de bevestigingsgaten daarvan. Dan nog hier en daar wat kleine dingetjes afmaken en vervolgens mag hij dan eindelijk naar de spuiter...


 

Zo, we zitten nu weer ruim in de maand mei (2010, pfff.....bijna 6 1/2 jaar bezig met de restauratie!) en het was tijd om de nieuwe Airtec Radiator en Intercooler in te passen, en de bevestigingspunten te boren.

Daarna nog even de grill en de verlichting gemonteerd om te kijken of alles goed deed passen met het nieuwe front op de auto. Zoals je op de foto kunt zien past alles perfect!

Ook heb ik in de tussentijd een andere houder voor de brandstofpomp gekocht, want die van mijn donor RST was compleet rot. Leuke bijkomstigheid is dat ik wat reserve pompen erbij heb gekregen.

Verder heb ik ook een hydroliekset gekocht om het cabriodak elektrisch te maken. Dit is nu ook allemaal gepast, en de bevestigingsgaten geboord.


Grote update!!!!! De spuiter is vandaag komen kijken en over 4 weken gaat de auto naar de spuiter toe. Ik moet nog wel de onderkant van de auto schoonmaken:

Op de foto heb ik al een klein stukje gedaan aan de rechterkant:

Twee zaterdagen (en een hoop frustratie, hahaha) verder:

En eindelijk aan het einde van de derde zaterdag:

Na het schoonmaken moest ik nog een hoop kleine dingetjes doen hier en daar die nog een vierde zaterdag in beslag hebben genomen, alleen was dit niet echt foto waardig (ik was eigenlijk gewoon de camera vergeten...)

Maar toen......Het MOMENT SUPREME!!!!!!

Hij gaat ervandoor. Eindelijk na  6 jaar, 5 maanden en 3 weken wordt er weer met de cabrio gereden. Al was het niet bepaald op eigen kracht. Maar alles is voor een goed doel, want als hij terugkomt zal hij deze mooie kleur hebben:

Ford Azure Blue Metallic. Ik kan niet wachten totdat hij terug is. Vorderingen van de spuiter zullen ook hier te zien zijn!

 

 

Hij is terug, Kijk snel op pagina 13!!!!

 

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 11   pagina 13