De cabrio is bij de spuiter, en er gaat heel veel gebeuren:

Als eerste wordt de zwarte transportprimer van alle nieuwe delen weggeschuurd tot op blank metaal. Deze primer is meestal van slechte kwaliteit, en voor de zekerheid komt er dus een ets-epoxy primer op het kale metaal, waarna er een gewone epoxy primer in een RAL kleur die het dichtst bij azuurblauw komt. Daarna wordt de hele auto weer geschuurd en komt de eindkleur erop met 3 lagen blanke lak.

Allereerst alles blank schuren:

Daarna zij de spatbord randen links en rechts achter vervangen:

Slechte stukken eruit slijpen:

Nieuwe stuk inlassen rechterkant:

Linker kant:

Lasnaden bewerken:

Op deze foto kun je goed zien dat alles ook door en door afgelast is, en niet 'effe snel erop gebakken'.

Daarna alles netjes afplamuren:

Toen de spatbordranden erin zaten was het tijd om aan de achterwand te beginnen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen moest deze uit twee delen samengesteld worden, omdat de originele plaat nergens meer te krijgen was.

Daarom werd eerst het bovenste deel van de MK4 cabrio plaat erop gelast:

Daarna kwam het onderste deel van de achterplaat van de MK3 hatchback ertegen aan:

Vervolgens worden alle lassen afgewerkt, en wordt het geheel strak geplamuurd:

Hierna is de hele carrosserie strak gemaakt, en geschuurd, waarna van binnen en van buiten een laag Epoxy primer in een blauwe RAL kleur is gespoten. Daarna is de hele binnenkant van de auto alvast in Azuur Blue Metallic gespoten:

De blauwe epoxy laag nog voordat deze geschuurd is geworden:

De Blauwe epoxy laag al geschuurd.

Ook zijn de wielkasten van de auto eerst met epoxy behandeld, daarna overspuitbare bodyshutz en als laatste ook in Azuur Blue:

Uitharden van de Epoxy middels kortegolf infrarood.

Van de motorkap werden de kitnaden verwijderd, en opnieuw (netter) aangebracht. Het binnenframe tekende zich iets af aan de buitenplaat, en dat is nu met de nieuwe kit laag verholpen.

Naast de motorkap zijn ook natuurlijk de deuren aan de beurt:

Bij de deuren waren onderaan en boven in de hoek twee kleine plekjes die eruit geslepen zijn, en waar een nieuw stukje in is gekomen:

Ook de achterklep moet natuurlijk strak gemaakt worden. Dit was trouwens de derde achterklep die ik gekocht had. Het was erg moeilijk om een gaaf exemplaar zonder spoilergaten te vinden.

Tenslotte werd ook dit allemaal in de blauwe epoxy primer gezet:

Nadat dit alles weer geschuurd is geworden, was het tijd om aan binnen en buitenkant de Azuur blue kleur te spuiten, met daarop 3 lagen blanke lak.

Het resultaat van dit alles kun je in onderstaande foto's bekijken:

Op onderstaande foto is goed te zien dat ook weer de overspuitbare bodyschutz op de panelen is gezet, net als origineel:

Wielkasten van binnen in kleur gespoten:

Bodemplaat is weer netjes zwart gemaakt

En dan zijn er nog tientallen onderdelen die gespoten zijn, zoals:

Hiervan heb ik nog niet veel foto's, ik had alles opgeborgen, en had geen camera bij me:

Nu gaat er nog dik 2 liter Tectyl ML holle ruimte wax in de auto, zodat deze perfect is geconserveerd voor de toekomst.

Volgende stap: OPBOUWEN!!!!!!

Te zien op pagina 14!!!!!

 

 

 

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 12   pagina 14