Het is weer een hele tijd stil geweest op de site, maar ikzelf heb niet stil gezeten!!

Omdat mijn eigen deuren niet al te best waren (er zaten wat deuken in, en er zat roest aan de onderste felsnaden) heb ik besloten dat ik andere deuren moest hebben. Deze zijn niet meer nieuw te krijgen, dus moest ik opzoek naar goede 2e hands. Naar lang zoeken heb ik eindelijk een set deuren gevonden zonder rotte plekken en deuken. Ook heb ik een andere achterklep gekocht. Mijn achterklep heeft gaten voor een spoiler, en ik wil de auto weer spoilerloos gaan maken. Het was sneller om een andere klep te kopen, dan om alle gaten netjes dicht te lassen en strak te maken.

Ook heb ik bij de kofferbak een lekkage gerepareerd. Een stukje nadenkit was losgegaan, en hier was water onder gekomen. De roest was gelukkig oppervlakkig, dus na wegschuren en behandelen heb ik alles weer afgekit.

Verder heb ik nog een nieuwe hoofdrem cilinder gekocht en in kleur gespoten. In de oude was me wat rotzooi in gevallen bij het monteren van het remvloeistof vaatje. Toen ik de remcilinder uit elkaar haalde om schoon te maken zag ik wat slijtage aan de schacht. Een revisiesetje was bijna even duur als een nieuwe cilinder, dus heb ik de spuitbussen maar weer tevoorschijn gehaald en de nieuwe remcilinder ook gespoten en gemonteerd:

Ook heb ik alvast de nieuwe radiator en intercooler ingepast in het nieuwe voorfront. Omdat ik niets had ter referentie (motor zit er niet in) was het veel pas en meet werk. Omdat ik ook wil dat het net origineel lijkt heb ik de bevestigingsbeugels van de radiator van de cabrio afgeslepen, en die pas gemaakt op de radiator en intercooler uit de RST S2:

Rechts zie je de radiator, en links ernaast de intercooler. De originele RST bevestigingspunten heb ik wegmoeten slijpen, want die kwamen tegen de bovenkant van het voorfront aan. Omdat ik niet wegkom met de ventilator aan de achterkant (vanwege de turbo) en aan de voorkant vanwege het front, heb ik een stukje uit het voorfront moeten zagen:

Nadat dit klaar was ging ik me bedenken hoe ik de vulhals van de benzine tank moest gaan aanpassen voor de nieuwe injectie tank uit de RST. Deze is aanzienlijk anders dan de tank van de cabrio (carburateur). Tijdens dit uitzoeken maakte ik een vervelende ontdekking: Er zat roest verborgen aan het binnenscherm rond de tankdop. Nadat ik wat tectyl weg had gestoken met een plamuurmes kwam dit tevoorschijn:

Helaas is de binnenplaat niet als nieuw of imitatie reperatiedeel te krijgen. Daarom heb ik zelf maar van binnenuit de roest weggeslepen, en er een nieuw stuk ingezet, en alles goed behandeld en afgekit. Toen ik klaar was (na vele uren, want er is daar nul komma nul niets van plaats voor je gereedschap, dus alles moest met de dremel) zag het er zo uit:

Dit waren echt van die dingen dat je even denkt van "waar ben ik aan begonnen" hahaha.


Na de tegenslag met de tankplaat ben ik weer iets tegen gekomen. Hierdoor had ik er echt even geen zin meer in!!!

Op pagina 6 kon je zien dat ik de rechterhoek achter al hersteld had. Nu zat er onder een kitrandje nog een klein beetje roest bij de kofferklep. Hier ben ik aan gaan schuren, maar als snel bleek dat het van binnen uit kwam. De moed zakte me al in de schoenen, maar toen ik begon met een stukje plaat eruit te slijpen kreeg ik een minder leuke verrassing:

Het stuk binnen plaat was volledig rot. Ik kwam echter een verrot stukje plaatwerk tegen dat er eigenlijk niet hoorde. Toen zag ik dat de cabrio in een ver verleden al eens een nieuwe achterplaat heeft gekregen (vanwege een kleine aanrijding o.i.d.) en dit is helaas erg slecht gedaan. De oude puntlassen met oude plaatwerk was afgeslepen en achtergebleven in plaats van verwijderd. de naden waren niet afgekit, en nergens was er tectyl in de holle ruimten gespoten.

Nadat ik het project een paar weken heb laten liggen ben ik toch maar begonnen om mijn mooi opgeknapte rechterhoek maar te gaan slopen:

De ernst van de roestschade werd duidelijk, dus moest het hele paneel maar eraf:

Drie kwart is eraf. Het duurt echter vrij lang. Ik kan namelijk nergens duidelijk de puntlassen zien zitten om uit te boren, dus alles gaat stukje voor stukje.

Bijna eraf:

Erg veel verborgen roestschade gevonden. De linker binnenhoekplaat moet volledig vervangen gaan worden.

Waar alles is begonnen:

Plaatwerk is volledig verwijderd. Het roestvrij maken kan beginnen:

En alsof alles al niet erg genoeg is, heb ik wekenlang dealers in europa gemaild/gebeld, imitatie plaatwerk leveranciers en noem het maar op, maar helaas is de achterplaat niet meer te krijgen voor een MK3 cabrio. Dit is een serieus probleem omdat het hele project hierop kan stranden.

Gelukkig na veel bellen een achterplaat van een MK4 cabrio origineel ford kunnen uithalen. Dit paneel is aan de onderzijde helemaal anders (veel korter) vanwege de kunststof bumpers op de MK4. De bovenkant is echter wel hetzelfde. Nu heb ik ook een origineel ford achterpaneel van de hatchback MK3 kunnen vinden. Het plan is nu om van die twee platen een nieuwe cabrio MK3 plaat te maken. Dit zal veel en moeilijk werk zijn, omdat deze dunnen metaalplaat meteen krom zal willen trekken bij het lassen. We zullen maar zeggen dat ik er een uitdaging bij heb!!!

Op de foto zie je de bovenste plaat van de MK3 hatchback, en de onderste plaat van de MK4 cabrio.

 


Ondertussen heb ik alles aan de achterkant roestvrij gemaakt. Ik wilde zelf de twee achterplaten samen voegen tot 1 goede plaat, maar ik durf het toch niet aan. Ik ben bang dat mij de plaat gaat kromtrekken, en aangezien dit de laatste plaat is die te krijgen is, wil ik dat risico niet lopen. Dit laat ik dan doen door de carrosserie werker die ook het strak maken en spuiten van de auto voor zijn rekening neemt.

 

Nu werd het dus tijd om weer aan de voorkant te beginnen! Ik heb de nieuwe motorkap gemonteerd en goed uitgelijnd met de carrosserie, zodat ook de nieuwe spatborden gepast kunnen worden. hiervoor moet de auto echter weer op zijn wielen staan, dus kan de oude wielophanging er weer tijdelijk terug onder.

Hierna kon de nieuwe motorkap voor het eerst gemonteerd worden:

Motorkap netjes uitgelijnd:

Nu is het een kwestie van de spatborden erop klemmen en kijken of alles past......VIEL DAT EVEN TEGEN!!!!!!!!!

De nieuwe spatborden hadden een erg slechte pasvorm. Ik heb heel wat uren werk gehad om de spatborden netjes te laten passen. Ik wil namelijk overal precies (tot op 1mm nauwkeurig) de naden hebben. Toen de cabrio in 1984 uit de fabriek kwam hanteerde Ford marges van 23mm!!! Hieronder zie je de sparborden vastgeklemd zitten met lasklemmen.

Wat nu nog dient te gebeuren is de spatborden van de binnenzijde in de epoxyprimer zetten. Alle overlappende lasnaden voor te boren, en in de Inox lasprimer zetten, naden waar ik niet meer aankom afkitten, en op de auto zelf alle laswerk wat ik al eerder gedaan heb nog eens in een extra laag lak zetten ter bescherming. Dan moet ik een spieskuip met water (100 L) in de motorruimte hangen, zodat er wat gewicht op de veerpoten komt, zodat de naden van de spatborden hetzelfde zijn als de carrosserie iets doorhangt (minimaal, maar ik ben een perfectionist) door het gewicht van de motor. Hierna kunnen de spatborden erop gelast worden. Dit is een klusje wat ik waarschijnlijk in mijn kerstvakantie 2009/2010 zal doen.

Daarna gaat alle wielophanging eronder uit, en wordt de auto op een verrijdbare bok geplaatst. Nadat alles dan leeg is, maak ik hem nog voor de laatste keer schoon, en vertrekt hij naar de spuiter.....ik kan niet wachten!!

Op de volgende pagina kun je het vervolg zien.

 

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 10   pagina 12