We zitten alweer in de kerstvakantie, december 2011, en ik heb weer wat dagen vrij om aan de carbio te werken.

De bedoeling was om de cabrio deze vakantie weer op zijn wielen te zetten, maar door wat tegenslagen is me dat helaas niet gelukt. Dit gaat dan waarschijnlijk over een paar weken gebeuren.Wat ik wel al gedaan heb, is te zien op de volgende foto's:

Ik ben begonnen met het monteren van de achterste stabilisator stang. Hiervoor heb ik ook nieuwe bussen in de verbindingsstukken geperst. Tevens moest ook nog twee afstandsbussen in de kokerbalken van de auto slaan, voordat ik de stabistang kon monteren. Helaas duurde het bijna een halve dag voordat ik de bussen erin had. Er is daar weinig ruimte voor gereedschap, en er zat een klont carrosserie kit en bodyshutz in de weg, maar uiteindelijk is alles gelukt, en gemonteerd met de nieuwe PU (Poly-Urethaan) bussen.

Ook heb ik meteen de handremkabel gemonteerd.

Daarna ben ik begonnen aan de benzine tank.

Aangezien ik de tank van de S2 RS Turbo ga gebruiken, moest ik iets verzinnen om mijn vulhals van de escort MK3 aangesloten te krijgen op de tank van een escort MK4. Zie hieronder het resultaat. De bovenste buis is die van een MK4 en de onderste is die van mijn MK3 met de rubberen slang en aluminium vulhals voor in de S2 tank zelf.

Vervolgens kon ik de tank onder de auto hangen.

Ook heb ik mij bezig gehouden met het monteren van de AIRTEC radiator met ventilator en de intercooler en een deel van het S1 subframe:

Hierna ben ik begonnen om de draagarmen van de wielophanging in elkaar te zetten. Als eerste heb ik natuurlijk wel alle lager en lagerschalen remcilinders en schrokbrekers en rubbers en hoezen (dus eigenlijk alles) vervangen door nieuwe.

Hieronder is een achterste draadarm te zien.

En het zijn echt nieuwe gele Koni's..........uit Juli 2011.......

De andere delen van de wielophanging.

Verder kwam er nog een leuk kerstpakketje binnen:

Met daarin een setje TAR-OX sport remschijven

Ik heb bewust voor de gladde schijven gekozen in plaats van de gegroefde en geperforeerde, vanwege het vele geluid dat de gegroefde schijven maken bij het remmen.

Ook heb ik nog effe bijna 700km (op en neer naar Friesland) gereden voor een setje velgen voor de cabrio. Het is een setje 'Ford 16 inch Diamond Cut RS 7 spoke' velgen geworden. In mijn ogen de mooiste velgen die je op een MK3 kunt hebben. Mijn velgen moeten nog opgeknapt worden, maar als ze klaar zijn moeten ze zo komen uit te zien:


Mini update februari 2012:

Na lang zoeken naar de juist passende schokdemper stofhoezen heb ik via de Ford dealer een nieuw setje gevonden. Nu konden eindelijk de voorpoten in elkaar gezet worden. Het was nog een heel geklooi om de schokbrekers in de naven te krijgen, vanwege de dikte van de poedercoating, maar het is gelukt. Ik heb tevens de rest van de (nieuwe) naaf in elkaar gezet. Ik heb nieuwe naven gekocht, omdat de oude wegens slechte lagers beschadigd waren, en ik bang was om tweede hands te kopen vanwege de kans op kromme naven.

De volgende onderdelen zijn er nieuw ingekomen:

Verder heb ik nog de verstralers en de grill gemonteerd op de auto. Veel verder dan dat ben ik niet gekomen, want buiten was het -15 graden, en ik kreeg de garage niet echt warm met mijn kacheltje....


Het is nu begin maart 2012.

Ik ben begonnen met het monteren van de bumperhoeken op de voorbumper. Deze hoeken zijn nieuw en origineel Ford, maar ze passen toch niet helemaal lekker. Ze duwen tegen de S1 skirts aan. Ik verwacht dat door trillingen straks daar de lak zal loslaten, dus besloot ik om de bumperhoeken wat aan te passen. Na verschillende uurtjes vijlen en dremelen, zijn ze netjes passen. Effen bijwerken met korrel 1000 waterproof, en je ziet niet eens dat ze bewerkt zijn:

Daarna ben ik begonnen met de voorbereidingen voor het in hangen van de deuren. Als eerste heb ik de deuren van binnen flink ingespoten met Tectyl ML was.

Daarna moesten de sloten en slotvangers gemonteerd worden:

En vervolgens zo veel mogelijk afplakken en met lakens beschermen tegen krassen tijdens het monteren:

Toen werd het tijd om de deur in te hangen.

De deuren sluiten echt perfect aan. Alle naden zijn overal tot op de millimeter hetzelfde. Veel beter dan hoe het origineel was!!!

En natuurlijk ook de andere kant:

Ik ben echt super tevreden over de pasvorm!

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 16   pagina 18