We zitten alweer in Augustus 2014. Ik ben nu officieel 10 ½ jaar bezig met het project.
De afgelopen paar maanden ben ik met
verschillende kleine dingen bezig geweest. Zo
heb ik diverse aanpassingen aan het elektrisch
circuit doorgevoerd, en heb ik verschillende
motoronderdelen besteld.
De grootste update is toch wel de
versnellingsbak. Een escort RS Turbo heeft een
versnellingsbak met viscose sperdifferentieel.
Dit is nodig vanwege het extra vermogen dat een
RST op de voorwielen loslaat. Nu zijn de Escort
MK3 RS Turbo bakken heel zeldzaam, en gebruiken
die een 200mm koppeling. Een Escort MK4 RST
versnellingsbak heb ik zelf overgehouden van
mijn donorauto. Deze heeft een 220mm koppeling,
en past dus ook op het vliegwiel van mijn
motorblok. Helaas heeft een escort MK4 een
totale andere manier waarop de motorsteunen op
de versnellingsbak zitten. Dit past totaal niet
in een MK3 met S1 subframe...
De oplossing: De 'ingewanden' van de MK4 RS
Turbo bak ombouwen naar het huis van de MK3 bak
uit mijn cabrio. En als we toch bezig zijn,
kunnen we de boel meteen reviseren.
Hieronder zie je de twee versnellingsbakken
naast elkaar. Links de MK3 bak uit de cabrio.
Rechts de RS Turbo bak uit de MK4.
Op de volgende foto's zie je de demontage van de MK4 RST versnellingsbak.
Het Sperdifferentieel:
Alle delen van de behuizing chemisch laten reinigen
Alle delen van de behuizing laten parelstralen:
De bak wordt opnieuw opgebouwd met:
En netjes verpakt totdat ik hem nodig heb:
Naast de versnellingsbak heb ik ook nog een splinternieuwe turbo weten te vinden:
Daarnaast nog een flinke aankoop bij BurtonPower gedaan:
En last but not least: Na lang zoeken: Een originele MK3 centrale vergrendeling! Natuurlijk compleet met kabelboom en aanstuurmodule.
Klik hier om door te gaan naar: