We zitten alweer in Augustus 2014. Ik ben nu officieel 10 ½ jaar bezig met het project.

De afgelopen paar maanden ben ik met verschillende kleine dingen bezig geweest. Zo heb ik diverse aanpassingen aan het elektrisch circuit doorgevoerd, en heb ik verschillende motoronderdelen besteld.

De grootste update is toch wel de versnellingsbak. Een escort RS Turbo heeft een versnellingsbak met viscose sperdifferentieel. Dit is nodig vanwege het extra vermogen dat een RST op de voorwielen loslaat. Nu zijn de Escort MK3 RS Turbo bakken heel zeldzaam, en gebruiken die een 200mm koppeling. Een Escort MK4 RST versnellingsbak heb ik zelf overgehouden van mijn donorauto. Deze heeft een 220mm koppeling, en past dus ook op het vliegwiel van mijn motorblok. Helaas heeft een escort MK4 een totale andere manier waarop de motorsteunen op de versnellingsbak zitten. Dit past totaal niet in een MK3 met S1 subframe...
De oplossing: De 'ingewanden' van de MK4 RS Turbo bak ombouwen naar het huis van de MK3 bak uit mijn cabrio. En als we toch bezig zijn, kunnen we de boel meteen reviseren.

Hieronder zie je de twee versnellingsbakken naast elkaar. Links de MK3 bak uit de cabrio. Rechts de RS Turbo bak uit de MK4.

Op de volgende foto's zie je de demontage van de MK4 RST versnellingsbak.

 

Het Sperdifferentieel:

Alle delen van de behuizing chemisch laten reinigen

Alle delen van de behuizing laten parelstralen:

De bak wordt opnieuw opgebouwd met:

En netjes verpakt totdat ik hem nodig heb:

 

Naast de versnellingsbak heb ik ook nog een splinternieuwe turbo weten te vinden:

Daarnaast nog een flinke aankoop bij BurtonPower gedaan:

En last but not least: Na lang zoeken: Een originele MK3 centrale vergrendeling! Natuurlijk compleet met kabelboom en aanstuurmodule.

 

 


 

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 18   pagina 20