We zitten alweer in Augustus 2014. Ik ben nu officieel 10 ½ jaar bezig met het project.
De afgelopen paar maanden ben ik met 
								verschillende kleine dingen bezig geweest. Zo 
								heb ik diverse aanpassingen aan het elektrisch 
								circuit doorgevoerd, en heb ik verschillende 
								motoronderdelen besteld.
								
								De grootste update is toch wel de 
								versnellingsbak. Een escort RS Turbo heeft een 
								versnellingsbak met viscose sperdifferentieel. 
								Dit is nodig vanwege het extra vermogen dat een 
								RST op de voorwielen loslaat. Nu zijn de Escort 
								MK3 RS Turbo bakken heel zeldzaam, en gebruiken 
								die een 200mm koppeling. Een Escort MK4 RST 
								versnellingsbak heb ik zelf overgehouden van 
								mijn donorauto. Deze heeft een 220mm koppeling, 
								en past dus ook op het vliegwiel van mijn 
								motorblok. Helaas heeft een escort MK4 een 
								totale andere manier waarop de motorsteunen op 
								de versnellingsbak zitten. Dit past totaal niet 
								in een MK3 met S1 subframe...
								De oplossing: De 'ingewanden' van de MK4 RS 
								Turbo bak ombouwen naar het huis van de MK3 bak 
								uit mijn cabrio. En als we toch bezig zijn, 
								kunnen we de boel meteen reviseren.
								
Hieronder zie je de twee versnellingsbakken 
								naast elkaar. Links de MK3 bak uit de cabrio. 
								Rechts de RS Turbo bak uit de MK4.
								
								
								
Op de volgende foto's zie je de demontage van de MK4 RST versnellingsbak.
								
								
								
								
								
Het Sperdifferentieel:
								
								
								
Alle delen van de behuizing chemisch laten reinigen
								
Alle delen van de behuizing laten parelstralen:
								
De bak wordt opnieuw opgebouwd met:
								
								
								
								
								
								
								
								
								
								
En netjes verpakt totdat ik hem nodig heb:
								
Naast de versnellingsbak heb ik ook nog een splinternieuwe turbo weten te vinden:
								
								
								
Daarnaast nog een flinke aankoop bij BurtonPower gedaan:
								
En last but not least: Na lang zoeken: Een originele MK3 centrale vergrendeling! Natuurlijk compleet met kabelboom en aanstuurmodule.
								
								
Klik hier om door te gaan naar: