We zitten in Maart 2015. Ik ben nu alweer 11 jaar en 1 maand bezig met het project. Het wordt langzaam tijd voor de eindsprint.

De afgelopen paar maanden heb ik alweer een paar "ik steek het ding in de fik" momenten gehad....Maargoed, we tellen weer eens tot 10, en gaan gewoon verder.
De laatste maanden was een tijd van tegenslagen. Allemaal kleine dingetjes die niet wilden passen, of ontbraken, waarna ik heel veel tijd kwijt was met het zoeken naar alternatieven. Daarom dit keer weinig foto's van deze kleine dingetjes. Er zijn gelukkig ook een paar grote stappen gemaakt.

Wat is er allemaal gebeurd?

Allereerst een foto van de deuren. Alle rubbers, ruiten, slotmechaniek, enz. is nu allemaal gemonteerd:

En de montage van het elektrische dak mechaniek. De pompjes zitten gemonteerd waar normaal de gasveren zitten. De hydrauliekpomp is netjes weggewerkt in de kofferbak.

En dan nu een belangrijk punt in het project: De revisie van het motorblok. Helaas heb ik geen foto's van tijdens de revisie, aangezien ik dit niet zelf heb gedaan, maar een revisie bedrijf dit heeft gedaan. Een overzicht van wat er is gebeurd:

Nadat ik het blok (kaal) heb terug gekregen, heb ik wel wat foto's gemaakt, je kunt nog net de nieuwe zuigers zien zitten.

Daarna heb ik het motorblok geverfd met een "engine enemal" verf in de kleur "cast iron grey"

En de carterpan in zijdeglans zwart.

Vervolgens langzaam begonnen met opbouwen. Omdat ik de auto wil laten uitzien als een echte S1 replica, heb ik de spruitstukken van een S1 RS Turbo gebruikt op het blok van de S2 RS Turbo. Hiervoor heb ik een paar kleine aanpassingen moeten doen aan de spruitstukken. Daarna heb ik alles laten parelstralen, zodat het aluminium weer als nieuw is.

 

Nieuwe ontsteking met allemaal geel verzinkte onderdelen. Het kleppendeksel zal nog hoogglans zwart gespoten gaan worden.

De tweede grote verandering binnen het project is het opknappen van de Diamond Cut velgen die ik in 2011 gekocht had. Deze velgen worden op een speciale manier op een draaibank met hoge snelheid geslepen. Dit doen ze met een diamand beitel, vandaar de naam Diamond cut. Er zijn maar enkele bedrijven die dit kunnen op bestaande velgen, aangezien de complete velg in een CNC draaibank ingelezen moet worden.

Allereerst een paar foto's van hoe ze waren. Ze waren geoxideerd en hier en daar wat stoeprand schade.

De volgende stap was dat ze chemisch werden ontlakt, en vervolgens zijn ze gericht, om ervoor te zorgen dat ze weer 100% recht waren. Omdat de velgen geslepen worden, mag er geen enkele onbalans of verloop in de velg zitten. Hierna zijn de velgen antraciet metalliek gepoedercoat.

 

Vervolgens zijn de velgen op een CNC draaibank ingemeten, en vervolgens opnieuw geslepen.

Na het slijpen zagen ze er zo uit:

Nadat de velgen geslepen ware, zijn ze nog in 4 lagen blanke lak gespoten om de boel tegen oxidatie te beschermen. Ik heb gelukkig ook nog nieuwe originele naafkapjes met stickers kunnen kopen:

 

Het eindresultaat: 

 

 

 

In de tussentijd heb ik de auto eindelijk van zijn restauratie bok afgehaald, en ben ik begonnen met het monteren van de wielophanging aan de voorkant: 

 

En natuurlijk even een velg uit proberen:

 

Benzine pomp weer in de beugel gemonteerd, en onder de auto gehangen.

 

 

En dan komen we aan bij de grootste ergernis tot nu toe: De achterwiel ophangingen in combinatie met de vulhals van de benzine tank. Deze zitten elkaar in de weg, waardoor ik weer alles los heb moeten halen. Ik heb geprobeerd om met kunststof lassen eromheen te werken, maar dat is helaas niet gelukt.

 

Als oplossing heb ik nog een kleine hoop: In Engeland is iemand die de juiste vulbuis heeft liggen.....en ik moet hem alleen nog overtuigen om die aan mij te verkopen..... 

 

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 19   pagina 21