Nu alles uit de motorruimte is gehaald, en de wielophanging, subframe en remsysteem zijn verwijderd, wordt het tijd om de motorruimte eens goed te ontvetten van dik 20 jaar vet en vuil. Ook zie je links op de foto dat ik de accuhouder al verwijderd heb, en even wat primer tegen het roesten op het blanke staal heb gespoten. De accubak zelf wordt later nog onderhanden genomen Hier zie je een foto van voor het ontvetten:

En hier zie je dat ik al aardige vorderingen heb gemaakt.


Het grote moment is nu eindelijk aangebroken. Ik ben vorige week afgestudeerd aan de opleiding Besturingstechnieken welke deel uitmaakt van de opleiding Technische Natuurkunde aan de Hogeschool Zuyd in Heerlen. Door het afstuderen heb ik bijna 5 maanden niets aan de auto kunnen doen, maar nu heb ik gelukkig weer genoeg tijd om te hobbyen.

De knoop is doorgehakt. Ik heb besloten dat alle plaatwerk aan de voorkant vernieuwd wordt door nieuwe panelen. Ik heb op internet een bedrijf gevonden die nog nieuw plaatwerk voor de escort mk3 konden leveren. De bestelling bestond uit: 

Tevens heb ik nog een complete nieuwe voor en achterbumper met alle kunstof hoeken en strippen kunnen uithalen via internet. Een Orion MK1 grille wordt getransformeerd tot Series1 RS Turbo grille.

Nadat de deuren verwijderd zijn heb ik nog even snel alle afstanden van de naden opgemeten en daarna ben ik begonnen met het losboren van de gelaste spatborden. Dit heb ik gedaan met een speciale puntlasfrees, dit is een soort mininatuur gatenzaagje waarmee je het metaal om de puntlas heen kunt losboren. Op deze foto zie je dat ik de eerste rij puntlassen al los geboord heb. 

En hier is het linker spatbord eraf. Op de foto kun je zien dat het front, wat voor een gedeelte onder het spatbord op het binnenscherm gelast hoort te zitten, al helemaal weggerot is. Ook zit er op de plaats waar het front onder de voorbumper op het chassis zit ook een groot roestgat.

Ook aan de rechterkant is het front flink aangetast. Echter niet zo erg als dat links het geval was. Wat ben ik blij dat ik de beslissing om de panelen te vervangen genomen heb nu ik zie hoeveel roest eronder verborgen zit. Eerst kon je dat helemaal niet zien!

Zo, het front is er ook vanaf. Was nog even zoeken om alle puntlassen te vinden. Er zit namelijk over een hele rij puntlassen een mooie laag bodyshütz, waardoor je ze niet ziet zitten. Maar de aanhouder wint!

En zo staat de auto er nu bij, ontdaan van alle voorpanelen. Een echt "instap modelletje" nu hè. Nu kan het werk aan de motorruimte beginnen. De auto wordt gebouwd voor concours, dus elk overbodig schroefgaatje is dichtgelast.  
Helaas was dat niet het enige wat gelast moest worden. Als je echt goed zoekt, en alles loshaalt, dan kom je heel wat roest tegen.

Hier is het nieuwe plaatwerk te zien wat ik gekocht heb.


Hier een update over mijn laswerkzaamheden in de motorruimte. Allereerst ben ik begonnen aan de accubak. De originele accuhouder heb ik verwijderd, en er komt een zelf ontworpen accubak van gepolijst RVS op. Deze wordt op een stalen frame geplaatst, welke ik nog moet maken. Hier zie je een foto van de accubak toen ik de rotte plaatsen aan het vervangen was.

En hier een foto van hoe de accubak er nu bijstaat:

Naast de zekeringkast komen de 2 binnenschermen samen, hier was ook veel roest ontstaan:

Ook hier heb ik alle roest eruit geslepen en er nieuw metaal ingelast. Om het zo goed mogelijk op het origineel te laten lijken heb ik ook een overlapping gemaakt, en de naden mooi afgekit.

  


Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 1    pagina 3