Op de plaats waar de scharnieren van de motorkap bevestigd zitten is er aan de binnenkant van de binnenschermen een extra verstevingsplaatje geplaatst. Enige nadeel hiervan was dat deze vanuit de fabriek niet goed zijn afgekit en er dus vocht tussen het metaal kan komen, met roest als gevolg. Goed is deze roest niet te zien totdat op een gegeven moment je motorkap opeens loszit. Om dit te voorkomen heb ik preventief de verstevigingsplaatjes verwijderd. Achteraf was ik hier heel blij om, want dit kwam ik helaas tegen:

Aan de andere kant was het net zo erg. Ik heb alle roest eruit geslepen, en er nieuw metaal ingelast. Op de volgende foto zie je de binnenkant van het nieuwe metaal:

De verstevigingsplaatjes waren nog te redden, die zijn van 3mm dik staal, en na een ontroestingsbehandeling zijn deze weer terug op de binnenschermen gelast, waarna de schroefgaten opnieuw erin geboord zijn. Als laatste is alles aan de binnenkant mooi afgekit om herhaling te voorkomen:

De roestduivel heeft zich helaas niet tot dit beperkt aan de binnenschermen. Op de plek waar de spatborden bij de knipperlicht holte met 1 bout aan de binnenschermen vastzitten kwam ik dit tegen aan de linkerkant:

En nadat alles weer eruit geslepen is kon er nieuw metaal ingelast worden:

Zoals je ziet doe ik niet alles in 1 keer aflassen maar steeds in kleine stapjes. Dit is noodzakelijk omdat het plaatwerk van een auto maar 1mm dik is. Zou je alles in 1 keer aflassen, dan wordt het metaal zo heet dat het kromtrekt, of je brand er een groot gat in met het lasapparaat. Na afwerking ziet het er uit als op de volgende foto. Hier hoeft geen plamuur op omdat dit straks toch uit het zicht is en onder de tectyl zit. Aan de zichtbare kant is het natuurlijk wel mooi strak gemaakt met een heel klein beetje plamuur. Aan de rechterzijde is precies hetzelfde gebeurd.

Op deze foto zie je ook dat ik al het gat gemaakt heb waar straks de vulhals van het ruitensproeier vloeistoftankje doorheen gaat komen. Het tankje wordt onder het spatbord gemonteerd om ruimte voor de RST motor te maken. Ook zijn op deze foto's de overbodige schroefgaten dichtgelast. Ook heb ik de gaten waar eerst de bobine zat dichtgelast. De bobine wordt verplaatst, omdat op de originele plaats het brandstoffilter komt.

Op onderstaande foto is het binnenscherm te zien nu alle laswerk klaar is. Alle naden zijn afgekit, en het nieuwe stuk naast de zekeringkast is ook te zien.

Nu kunnen de binnenschermen in de primer worden gezet ter laatste afwerking:

Om te kijken of alles nog mooi recht in lijn staat heb ik even gekeken of het voorfront nog mooi past:

En als laatste van deze update heb ik het voorruit verwijderd. Een nieuwe voorruit is tevens al besteld.

De volgende stap in de restauratie is het onderhanden nemen van de bodem en balken. Hier zitten niet veel slechte stukken, maar er is toch hier en daar wat laswerk nodig. Hierover later meer.


Vandaag eens een update over de losse onderdelen die ook stuk voor stuk gerestaureerd moeten worden. Veel onderdelen probeer ik via internet tweede hands, of via Ford-dealers nieuw te bemachtigen.

Ik heb ondertussen ook al een nieuw dakje gevonden. Via internet zag ik een advertentie van iemand die zijn cabrio wegens motorschade naar de sloop ging brengen. Op die wagen zat een anderhalf jaar oud linnen dakje (mijn dakje was al meer dan 10 jaar oud). Na enkele telefoontjes een afspraak gemaakt en na een rit van 580km kwam ik weer thuis met:

Het was de lange rit dus wel waard!

Hier zie je een foto van de Remus. Deze zal tijdelijk dienst doen als einddemper, omdat ik later wil overstappen op een Scorpion of Mongoose RVS systeem vanaf de turbo.

De Remus uitlaat is ondertussen weer verkocht!

Ook ben ik begonnen met het schoonmaken van de motorsteunen. Ik heb in BelgiŽ nog nieuwe motorsteun rubbers weten uit te halen. Hier zie je de voorste steun na het reinigen maar voor het zandstralen.

De oude rubbers zaten zo vast, dat ik ze eruit heb moeten laten persen. Tevens is het aluminium gedeelte gezandstraald, en daarna geparelstraald. Hier zie je hoe de steun met nieuwe moeren en rubber er nu uitziet.

Ook is de bovenste motorsteun gereinigd. Deze is van staal en is opnieuw zwart gespoten. Ook is hier de rubber vervangen door een nieuwe.

Van de achterste steun moet nog de rubber eruit geperst worden, en daarna kan deze naar de zandstraler. Dus hier even een foto van hoe die voor het schoonmaken uitzag:

Het laatste wat ik deze week gedaan heb is het verwijderen van de verroeste bumperplaten. Deze waren zo ver aangetast dat ik hiervoor nieuwe ga laten maken. Ik laat ze machinaal uit 3mm dik plaatwerk uitknippen. Eerst moet ik alle maten op papier zetten voordat ik ze kan laten maken. Hier zie je de bumperplaten nog op de auto zitten:

De andere is nog erger verroest, en het ergste is dat je dit normaal helemaal niet kunt zien omdat de bumper en het voorfront ertegenaan zit.


Ik heb deze afgelopen week de nieuwe voorruit en de motorsteun opgehaald. Hier een foto van de motorsteun compleet opgebouwd met het nieuwe rubber, bout, slotmoer en zwart gespoten basisplaat:

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

 pagina 2    pagina 4