We zitten in begin November 2015. Het was een tijdje stil op de site............Maar.....
De motor zat er voor zover in. Alleen de nieuwe turbo moest er nog op. Ik heb van de oude turbo alle losse delen afgehaald, zodat deze konden worden omgebouwd naar de nieuwe turbo. Daarna heb ik het 'hete' gedeelte geverfd met speciale ultra high temperature paint. Deze verf kan temperaturen tot 1100 graden C aan.
Daarna kon de turbo worden gemonteerd, en kon ik de rest van de koelslangen aansluiten.
Laatste leidingwerk klaar.
Daarna kon ik het hele inlaat traject aansluiten. Ik heb gekozen voor zwarte silicone slangen van Samco Sport. Dit staat super mooi bij het zwarte kleppendeksel.
Luchtfilter erin en distributiekap erop, alles klaar.
Daarna kon de 3" RVS Mongoose uitlaat eronder
Daarna was het Moment Supreme!
De 1e keer starten. Na wat problemen met het
opbouwen van olie druk (een terugslagklep zat
dicht) had ik eindelijk goede olie druk, en
konden de bougies aangesloten worden voor de 1e
start:
Yesss!!!! Alles werkt in 1
keer!!!!
De kleppen tikken nog erg luid in het filmpje,
maar na 10min. lopen waren de klepstoters goed
met olie gevuld, en was het tikken weg.
Ik heb daarna nog wat kleine probleempjes gehad
met lekkages van olie (bij turbo aanvoer) en
koelvloeistof (kachel en diverse slangen).
Nadat dit allemaal was opgelost heb ik wat hulp
van een echte MK3/RS Turbo goeroe gekregen met
afstellen (thanks Remy!).
Afgesteld en wel:
En toen was het eindelijk tijd om de auto op zijn wielen te zetten (voor de 1keer in heeeeeeeeeeel veel jaren)
En even naar buiten om hem in daglicht te kunnen zien!
Dat was toch best wel een
speciaal moment. Als je ergens zo lang naar toe
werkt, en eindelijk komt die eindstreep in
zicht.....
En daar stond ie dan......mijn handen begonnen
flink te jeuken, en ik dacht....wat the hell.....Ik
ga eens proberen of ie wil rijden!
De Allereerste rit die ik ooit met de auto gemaakt heb (ik had er zelfs voordat ik begonnen ben met de restauratie nog niet mee gereden)
Dat was wel super gaaf om
eindelijk in je eigen creatie te kunnen rijden!
Er waren enkele kleine dingetjes naar boven
gekomen (remmen achter liepen aan, en de
temperatuur werd wat hoog), maar dat was
allemaal op te lossen.
De eerste rit was gemaakt, dus
kon ik mij gaan concentreren op het interieur en
het APK klaar maken.
Omdat ik persé het MK3 dashbord wou hebben, heb
ik helemaal moeten uitzoeken hoe ik de MK3
stuurhendels en klokken moest aansluiten op de
MK3 kabelboom. Een hoop soldeertin, krimpkous,
draadjes en geduld verder was het eindelijk
gelukt.
Daarna kon het dashbord erin.
Ten slotte moest ik nog de
deurpanelen opnieuw bekleden. Het leder gedeelte
was al zwart gemaakt, maar ik moest nog het
middenstuk bekleden in dezelfde stof als mijn
Recaro stoelen. Deze stof had ik gelukkig nog in
Engeland kunnen uithalen.
Oud v.s. Nieuw
Dashbord en de deurpanelen in de auto:
Zo goed als klaar!
Dus tijd om hem eens goed te poetsen. Alle stof
enzo eraf.
En toen was het Maandag 21 september 2015. Een spannende dag, want voor het eerst sinds 2003 gaat de auto op APK!
De Keurmeester was diep onder
de indruk. De cabrio is er met vlag en wimpel
doorheen gekomen!
Het leuke was dat alle monteurs in de werkplaats
kwamen kijken en foto's maken. De eerste live
complimenten voor het harde werk!
De keuring was op een half uurtje gebeurd, maar
ik heb nog zeker 3 kwartier staan praten met de
monteurs.
Na de keuring heb ik een kort
ritje gemaakt, en thuis meteen alles nog eens
nagekeken. Helaas zag ik toen dat de
versnellingsbak olie lekte. Ik baalde als een
stekker!
Een week later maar eens gaan zoeken waar het
vandaan kwam. Gelukkig viel alles mee, en was
een kapotte keerring van de rechter aandrijfas
de boosdoener. Die had ik waarschijnlijk
beschadigd bij het monteren van de aandrijf as.
Toen ik de nieuwe keering binnen had, deze
meteen gemonteerd (lekker in de olie liggen...)
en alles was weer goed!
En toen werden we verwend met 2 weekenden mooi herfstweer in de laatste 2 weken van Oktober. Dus voltanken en rijden maar!
De eerste 500km zitten erop. Blokje netjes ingereden. Nu nog de olie en filter verversen, en we kunnen langzaam aan de toerentallen wat gaan ophogen.
En eigenlijk 11 jaar te laat
aangeschaft (beter laat dan nooit)
Een hefbrug voor in de garage!
Er moeten nog wat puntjes op de i gezet worden, maar daar heb ik de hele winter nog voor!
Klik hier om door te gaan naar: