We zitten in begin November 2015. Het was een tijdje stil op de site............Maar.....
Hij is klaar!!!

Nou ja, bijna. Er moeten nog wat puntjes op de i. Ik had gehoopt om hem klaar te hebben op 13 september voor het European Ford Event. Ik had daar graag op het concours gestaan. Dit heb ik helaas net niet gehaald.
We zullen beginnen vanaf het moment van de laatste update op de site.

De motor zat er voor zover in. Alleen de nieuwe turbo moest er nog op. Ik heb van de oude turbo alle losse delen afgehaald, zodat deze konden worden omgebouwd naar de nieuwe turbo. Daarna heb ik het 'hete' gedeelte geverfd met speciale ultra high temperature paint. Deze verf kan temperaturen tot 1100 graden C aan.

Daarna kon de turbo worden gemonteerd, en kon ik de rest van de koelslangen aansluiten.

Laatste leidingwerk klaar.

Daarna kon ik het hele inlaat traject aansluiten. Ik heb gekozen voor zwarte silicone slangen van Samco Sport. Dit staat super mooi bij het zwarte kleppendeksel.

Luchtfilter erin en distributiekap erop, alles klaar.

 

Daarna kon de 3" RVS Mongoose uitlaat eronder

Daarna was het Moment Supreme!
De 1e keer starten. Na wat problemen met het opbouwen van olie druk (een terugslagklep zat dicht) had ik eindelijk goede olie druk, en konden de bougies aangesloten worden voor de 1e start:


 

Yesss!!!! Alles werkt in 1 keer!!!!
De kleppen tikken nog erg luid in het filmpje, maar na 10min. lopen waren de klepstoters goed met olie gevuld, en was het tikken weg.

Ik heb daarna nog wat kleine probleempjes gehad met lekkages van olie (bij turbo aanvoer) en koelvloeistof (kachel en diverse slangen).
Nadat dit allemaal was opgelost heb ik wat hulp van een echte MK3/RS Turbo goeroe gekregen met afstellen (thanks Remy!).
Afgesteld en wel:

 



En toen was het eindelijk tijd om de auto op zijn wielen te zetten (voor de 1keer in heeeeeeeeeeel veel jaren)

En even naar buiten om hem in daglicht te kunnen zien!

Dat was toch best wel een speciaal moment. Als je ergens zo lang naar toe werkt, en eindelijk komt die eindstreep in zicht.....

En daar stond ie dan......mijn handen begonnen flink te jeuken, en ik dacht....wat the hell.....Ik ga eens proberen of ie wil rijden!

De Allereerste rit die ik ooit met de auto gemaakt heb (ik had er zelfs voordat ik begonnen ben met de restauratie nog niet mee gereden)

Dat was wel super gaaf om eindelijk in je eigen creatie te kunnen rijden!
Er waren enkele kleine dingetjes naar boven gekomen (remmen achter liepen aan, en de temperatuur werd wat hoog), maar dat was allemaal op te lossen.

De eerste rit was gemaakt, dus kon ik mij gaan concentreren op het interieur en het APK klaar maken.
Omdat ik persé het MK3 dashbord wou hebben, heb ik helemaal moeten uitzoeken hoe ik de MK3 stuurhendels en klokken moest aansluiten op de MK3 kabelboom. Een hoop soldeertin, krimpkous, draadjes en geduld verder was het eindelijk gelukt.

Daarna kon het dashbord erin.

Ten slotte moest ik nog de deurpanelen opnieuw bekleden. Het leder gedeelte was al zwart gemaakt, maar ik moest nog het middenstuk bekleden in dezelfde stof als mijn Recaro stoelen. Deze stof had ik gelukkig nog in Engeland kunnen uithalen.
Oud v.s. Nieuw

Dashbord en de deurpanelen in de auto:

Zo goed als klaar!
Dus tijd om hem eens goed te poetsen. Alle stof enzo eraf.

En toen was het Maandag 21 september 2015. Een spannende dag, want voor het eerst sinds 2003 gaat de auto op APK!

De Keurmeester was diep onder de indruk. De cabrio is er met vlag en wimpel doorheen gekomen!
Het leuke was dat alle monteurs in de werkplaats kwamen kijken en foto's maken. De eerste live complimenten voor het harde werk!
De keuring was op een half uurtje gebeurd, maar ik heb nog zeker 3 kwartier staan praten met de monteurs.

Na de keuring heb ik een kort ritje gemaakt, en thuis meteen alles nog eens nagekeken. Helaas zag ik toen dat de versnellingsbak olie lekte. Ik baalde als een stekker!
Een week later maar eens gaan zoeken waar het vandaan kwam. Gelukkig viel alles mee, en was een kapotte keerring van de rechter aandrijfas de boosdoener. Die had ik waarschijnlijk beschadigd bij het monteren van de aandrijf as. Toen ik de nieuwe keering binnen had, deze meteen gemonteerd (lekker in de olie liggen...) en alles was weer goed!

En toen werden we verwend met 2 weekenden mooi herfstweer in de laatste 2 weken van Oktober. Dus voltanken en rijden maar!

De eerste 500km zitten erop. Blokje netjes ingereden. Nu nog de olie en filter verversen, en we kunnen langzaam aan de toerentallen wat gaan ophogen.

 

 



En eigenlijk 11 jaar te laat aangeschaft (beter laat dan nooit)
Een hefbrug voor in de garage!

 

Er moeten nog wat puntjes op de i gezet worden, maar daar heb ik de hele winter nog voor!

 


 

Klik hier om door te gaan naar:

pagina 22   pagina 24